Преправяне или поправяне предстои в къщата на Георги Мавриди?
Отворено писмо от ръководителя на предишната реставрацията на Къща Ламартин арх. Петър Дикиджиев до отговорните институции
В редакцията на Под тепето получихме писмо от арх. Петър Дикиджиев – автор и методически ръководител на предходната реставрация на Къща Мавриди, която днес наричаме Ламартин. Авторът поставя редица въпроси, като липсата на яснота за какви функции ще се адаптира сградата и на кого ще се даде за ползване като „целогодишна резиденция“. Арх. Дикиджиев подчертава, че навремето възстановката е направена като за къща-музей. Отвореното писмо е адресирано до: министъра на културата, кмета на Пловдив, зам.-кмета по култура, гл. архитект на града и ОИ „Старинен Пловдив“. Публикуваме го без редакторска намеса.
„ДО МИНИСТЪРА НА КУЛТУРАТА, РБ
ДО КМЕТА НА ПЛОВДИВ
копия:
-ЗАМ-КМЕТА ПО КУЛТУРА
-ГЛАВНИЯ АРХИТЕКТ
-ИНСТИТУТ СТАРИНЕН ПЛОВДИВ Ню Йорк, 23 септември 2020
От арх. Петър Дикиджиев, А’67, реставратор ICCROM’75, ICOMOS’96, автор
и методически ръководител на реставрация Къща Мавриди = “ЛАМАРТИН” в
70-те год.
ОТНОСНО: ПОПРАВЯНЕ ИЛИ ПРЕ-ПРАВЯНЕ НА ПАМЕТНИК НА КУЛТУРАТА
Научавайки от медии, че започва с финансиране от Франция поправка на
отдавна изоставената без поддръжка Къща МАВРИДИ / “ЛАМАРТИН” в
преписка с колегата Пр. Алексиева възниква опасение, че всъщност ще се
случи
ПРЕ-ПРАВЯНЕ вместо ПОПРАВЯНЕ на Арх. Паметник от Национално Значение.
Липсва яснота за каква ФУНКЦИЯ ще се адаптира / приспособи сградата от
такава инициатива. Мъглявото “за целогодишна резиденция” предизвиква
въпроса “кой ще резидира” и как по-точно? Обикновено такова заглавие
имат обществени имоти за временно живеене на служебни лица с повишена
степен на комфорт, с централно отопление, вентилация и климатизация =
което са значителни, сложни, скъпи и обемисти инсталации в добавка към
основните електрическа и водопроводна. Биха променили облика и
характера на Ламартин. На времето възстановката направих като за
къща-музей.
Косвено редица други свойства на постройката като дебелина на стените
(изолация термо- и хидро- съответно) и на подовете (дюшеме на
гредоред); детайлът на двукатните прозорци от чамова дървесина; както
и отсъствието на комини за печки от трите етажа няма да бъдат
приемливи за ЦЕЛОГОДИШНА РЕЗИДЕНЦИЯ.
Веднага пояснявам основният въпрос от колегата Пр. Алексиева, че
стоманената скелетна конструкция с която заместих паянтовия
гредо-подпорен оригинал е изпълнена точно по проект LEGE ARTIS със
нанесена антикорозионна защита по последна дума на техниката за
времето. Дървените елементи бяха импрегнирани против загниване и
дървояд.
ПРЕ-ПРАВЯНЕ ВМЕСТО ПОПРАВЯНЕ НЕ Е ДОПУСТИМО.
НЕКА ПРИЗНАЕМ, ЧЕ ИМА СМИСЪЛ ДА СЕ ГРИЖИМ ЗА ИСТОРИЧЕСКА ЦЕННОСТ САМО
ДОКОЛКОТО ТЯ Е ИСТИНСКА, АВТЕНТИЧНА – БЕЗ ФАЛШИФИКАЦИЯ, ИМИТАЦИЯ,
“ПОДОБРЯВАНЕ”. НЕКА НЕ ИЗОПАЧАВАМЕ ТАЗИ НАРОДНА, ВЕРНАКУЛАРНА КЪЩА В
…МУТРЕНСКИ ПАЛАТ / САРАЙ.
Нека признаем официално вече, че политиката на “обобществяване” на
имоти из ТриХълмието с изселване на достойните стари фамилии кореняци
и обезлюдяване на живия организъм на Града до кухи черупки с по някой
чиновник на заплата от Начо “Диктатурата” (На Пролетариата / БКП) е
била принципно порочна и погрешна. Сега обратното ре-приватизиране се
случва тихомълком до …мутрифициране на АИРезервата.
Нека опазим ЛАМАРТИН вместо Нещоси Друго!“
С поздрав,
Петър Дикиджиев, архитект
За част от работата на архитект Петър Дикиджиев за опазване на архитектурно-историческото наследство на Пловдив може да разберете в следващо видео, което той любезно ни предостави.
Снимка на корицата: Juan Antonio F. Segal
Очаквайте продължение по темата.
Забелязва се, че тази „щекотлива“ тема биде прекратена още в следобеда, докато безсмислицата за Есенния Изкуствен „САЛОН“ ще дежури в долния ъгъл до Коледа.
Няма лабаво, щом властелинът има ИНТЕРЕС.
КОЕТО Е МНОГО ПОКАЗАТЕЛНО ЗА ПОЛИТ-КОРЕКТНАТА ЦЕНЗУРА В Града на Послушника.
От особено, символично значение за Града е крилатата къща МАВРИДИ, подобно на КУЮМДЖИОГЛУ – те са първи „Къщата е Обявена за Старина“ според ръждивата тенекиенатабелка на ъгъла още …отпреди войните. Предмет на особено внимание, отношение, грижи и …безгрижие от станалия ДРЕВЕН И ВЕЧЕН Град към първенците в неговото Наследство. Предмет на внимание от обществеността. И на спорове, ако трябва – въпрос на съвест.
Дали френското финансиране няма да се изврати според перверзните щения на „работна група“ от случайни и ВРЕМЕННИ мераклии от случайни и временни П.Партии каквито са културският ЗАМ-КМЕТ, Властелинът Стар Град, ГладАрх. в нещо като КАЗИНО МАВРИДИ с Публичен Бардак горе с П.П.П. и с пушалня в избата за екзотични пушилки?
Само питам, кмете!